Regulament

REGULAMENT CADRU CAMPIONATUL NATIONAL DE OFF ROAD
– Editia 2012 –

0. GLOSSAR
Competitie OFF ROAD = concurs automobilistic de orientare in teren accidentat, care consta in parcurgerea de catre echipaje formate din 2 sportivi (pilot si copilot) a unor secvente de traseu si a unor probe speciale cu masini definite conform prezentului regulament. Secventele de traseu sunt identificate de catre concurenti cu ajutorul carnetelor de traseu (Roadbook-uri), iar probele speciale prin marcaje. Roadbook-urile si marcajele sunt asigurate de catre organizator.
Pe parcursul secventelor de traseu, in pozitii de roadbook, pot fi amplasate puncte de control (CP-uri) a caror identificare de catre concurenti este obligatorie. Un CP este considerat valid numai daca pozitia lui este identificata corect in carnelul de traseu (Roadbook).
Clasamentul se stabileste pe baza timpilor parcusi si a penalizarilor acumulate. Castiga echipajul care a acumulat cele mai putine puncte de timp si penalizare.
Echipaj = grup format din Pilot si Copilot, ambii detinatori de licente de sportivi eliberate de catre FRAS, valabile pentru etapa de CN la care se inscriu, si impreuna cu autovehiculul inscris la respectiva etapa.
Roadbook = caiet de navigatie in care este descris traseul ce trebuie parcurs de catre concurenti, printr-o insiruire logica de semne conventionale insotite de distante partiale, distanta totala si, daca este cazul, de observatii inscrise de organizatorul etapei de CN in conformitate cu prezentul Regulament. Semnele conventionale folosite vor fi explicitate intr-o legenda pozitionata inaintea pictogramelor de traseu. Roadbook-ul va contine la inceput o fisa pentru marcarea de catre arbitri a timpilor si a penalizarilor si la sfarsit o fisa pentru marcarea CP-urilor in ordinea pozitionarii lor pe traseu.
Traseu = proba sportiva in cadrul unei etape de CN constand intr-una sau mai multe secvente de traseu care impreuna reprezinta distanta marcata de catre organizator pe Roadbook, delimitata prin START si FINNISH. Proba de Traseu poate cuprinde si una sau mai multe Probe Speciale, asa cum sunt aceastea definite mai jos.
Secventa de Traseu = partea din proba sportiva denumita Traseu, delimitata de timpi de START si FINNISH, care nu cuprinde Probe Speciale sau Tronsoane de legatura si care se parcurge de catre concurenti pe baza indicatiilor din roadbook.
Proba Speciala = proba sportiva in cadrul unei etape de CN constand in parcurgerea unei portiuni de teren delimitata prin banda si/sau jaloane si/sau porti, sau marcata pe Roadbook, avand un grad de dificultate mai ridicat decat Secventa de Traseu. Proba Speciala nu poate cuprinde Tronsoane de legatura.
Proba Superspeciala TRIAL = proba sportiva in cadrul unei etape de CN constand in portiunea de teren delimitata prin banda si/sau jaloane si/sau porti sau marcata pe Roadbook, avand un grad de dificultate mai ridicat decat Proba Speciala. Proba SuperSpeciala Trial nu poate cuprinde Tronsoane de legatura.
Tronson de legatura = portiunea din cadrul probei sportive Traseu care leaga doua Secvente de Traseu sau o secventa de Traseu de o Proba Speciala sau doua Probe Speciale, pentru care nu se inregistreaza timpii de parcurgere a acesteia de catre Echipaje.
Timp Maxim(TM) = timpul maxim alocat de Organizator pentru parcurgerea fiecareia dintre probele sportive din cadrul etapei de CN. TM se poate modifica in conditiile prezentului Regulament.
Check Point (CP) = puncte de control care pot exista pe parcursul probelor sportive din cadrul unei etape de CN si care indeplinesc conditiile mentionate in prezentul Regulament. Prin CP se verifica trecerea Echipajelor prin acel punct al probei sportive respective.

Poarta = trecerea marginita de jaloane sau de elemente marcate care indica prezenta unui obstacol obligatoriu a fi parcurs de catre Echipaj. Poarta poate fi amplasata in cadrul probei de Traseu, Probei Speciale sau Probei SuperSpeciale Trial. Poarta este fie marcata in Roadbook, fie indicata de arbitru.
Ajutor din afara = orice ajutor fizic, mecanic, tehnic sau logistic primit de catre Echipajul aflat intr-o proba sportiva a etapei de CN, venit din partea unor concurenti aflati la acel moment in afara competitiei, a organizatorului, arbitrilor, spectatorilor, echipei de asistenta tehnica sau oricarei alte persoane neimplicate in proba sportive respective la momentul acordarii respectivului ajutor. Nu se considera ajutor din afara situatia descrisa la capitolul Ajutorul pe Traseu din prezentul Regulament.
Asistenta Tehnica = orice ajutor fizic, mecanic, tehnic sau logistic primit de catre Echipaj din partea echipei tehnice a acestuia, formata din persoane diferite de pilot si copilot, acordat in conditiile prezentului Regulament.
Abandon = situatia in care se afla un echipaj care nu mai poate continua traseul pana la punctul de finish, fara ajutor din afara.
1. Conditii de participare
1.1 Conditii generale
Competitiile care vor conta in CN vor avea obligatoriu trei sectiuni: EXTREM, OPEN (PROMO) si STANDARD. Echipajele vor fi formate obligatoriu din PILOT si COPILOT. Fiecare echipaj poate participa in cadrul unei etape numai cu masina specificata in fisa de inscriere.
La competiile OFF ROAD – etape ale CN sunt autorizate sa participe numai autovehicole CU TRACTIUNE INTEGRALA, care au o masa cuprinsa intre 900 si 3500 kg si un ampatament minim de 200 cm, în stare de functionare, ce îndeplinesc conditiile de dotare minima obligatorie, stipulate în Anexa A si in normele de securitate obligatorii prezente la punctul 1.2.
Starea tehnica a autovehiculelor participante va fi verificata si validata de catre o comisie tehnica a competitiei. Comisia va urmari ca autovehicole sa fie conform Anexei A.
Sectiunea AUTO EXTREM cuprinde orice tip de autovehicole cu tractiune integrala, indiferent de dotari, cu respectarea normelor de securitate prevazute in regulamentul cadru si Anexa A.
Sectiunea AUTO OPEN (PROMO) cuprinde orice tip de autovehicole cu tractiune integrala, indiferent de dotari, cu respectarea normelor de securitate prevazute in regulamentul cadru si Anexa A.
Sectiunea AUTO STANDARD cuprinde orice tip de autovehicole cu tractiune integrala, cu dotari de fabrica,  cu respectarea normelor de securitate prevazute in regulamentul cadru si Anexa A.
La competitiile organizate sub prezentul regulament pot participa numai sportivii afiliati unui club sportiv de profil care fac dovada calitatii de membru al respectivului club si sunt licentiati de catre FRAS, sau de catre organisme recunoscute de catre FRAS.
La competitiile organizate sub prezentul regulament pot participa si puncta in campionatul national si sportivi straini in acelasi regim ca si sportivii romani.
La inscrierea in competitie toate echipajele (pilot si copilot) si sportivii vor prezenta:
– licente emise de catre FRAS, sau de catre organisme recunoscute de catre FRAS;
– dovada vizitei medicale valabila emisa de o autoritate medicala de medicina sportiva;
-permise de conducere categoria B, valabile (pentru pilot).
– asigurare de viata si accidente pentru competitii sportive de gen Concurentii la sectiunile STANDARD, EXTREM si OPEN (PROMO) sunt obligati sa se prezinte la start cu aparat GPS si cablu adecvat pentru descarcarea datelor.
Aparatul GPS va fi folosit numai pentru inregistrarea track-ului parcurs si va fi descarcat de catre organizator la finalul fiecarei zile.
Concurentii vor instala aparatul GPS in habitaclul autovehiculului astfel incat acesta sa poata fi sigilat de catre organizator inainte de start.
Concurentii sunt obligati sa asigure buna functionare a GPS-ului pe intreaga desfasurare a competitiei. Aparatul GPS, impreuna cu cablul de descarcare a datelor si cu roadbook-ul vor fi predate obligatoriu arbitrilor de concurs, la terminarea traseului. Track-ul descarcat va fi luat in calcul numai impreuna cu roadbook-ul echipajului respectiv, atat pentru validarea parcurgerii traseului, cat si pentru solutionarea unui eventual litigiu. In calculul punctajelor, in caz de litigiu, prioritara este inregistrarea track-ului GPS parcurs. Fac exceptie penalizarile pentru CP-uri.
Complementar, vor fi îndeplinite conditiile de participare in conformitate cu prezentul regulament si Anexa A, referitoare la formularele de înscriere si achitarea taxei de participare impusa de organizator pentru etapa respectiva.
1.2. Norme de securitate sectiunile AUTO EXTREM si OPEN (PROMO)
Pentru securitatea echipei/echipajelor sunt obligatorii urmatoarele dotari:
– Roll Cage din teava de otel de minim 38 mm diametru si 3 mm grosimea sectiunii. Respectand, minim, forma si indicatiile din regulamentul 2011.
– Acoperis de tabla – pentru autovehiculele deschise sau cu soft-top conform Anexa A
– centuri de siguranta tip HAM pentru competitii automobilistice, cu trei sau patru puncte de fixare, pentru pilot si copilot
– cric,
– triunghi reflectorizant
– trusa de prim-ajutor
– casti de protectie pentru pilot si copilot (omologate auto-moto)
– stingator cu manometru, cu încarcatura de minimum 2 kg pulbere
– întrerupator general conform Anexa A
– prelata sau orice alt material impermeabil cu dimensiunile 6x3m
– manusi de protectie
– echipament de comunicare (statii si telefoane mobile)
– GPS, model GARMIN sau compatibil GARMIN, impreuna cu cablul de descarcare a datelor,
– troliu,
– sufa pentru potejarea copacilor in timpul trolierii, indiferent de tipul de cablu folosit (metalic sau plastic)
– in cazul troliilor cu cabluri metalice, greutate pentru lestare cablu, (minim 1 kg),
– statie radio emisie receptie in banda CB
– Terratrip
– hrana si apa pentru 48 ore
– lopata
Pentru sectiunea OPEN (PROMO) dimensiunea maxima a cauciucurilor se limiteaza la 35 Inchs (sau echivalent), cu diametru maxim 900mm, masurat la o presiune minima de 1 atm.
Lanturile pentru roti sunt interzise. Utilizarea lor in timpul concursului atrage descalificarea din competitie. Toate obiectele detasabile din interiorul masinii trebuie sa fie foarte bine fixate pentru a se evita accidentarile.
Transportul combustibilului în masina este strict interzis. Este permis transportul combustibilului numai in exteriorul habitaclului, în limita a 40 litri si numai în recipienti metalici omologati, etansi si foarte bine fixati.
Nerespectarea acestor prevederi se penalizeza conform pct. 6.2.6 – e.
Recomandari:
Sapa troliere,
Topor,
Mijloace de iluminare si semnalizare pt cazul in care nu functioneaza instalatia electrica.
Pe fiecare masina vor fi scrise la loc vizibil numele ( cu caractere de 30 mm inaltime ), prenumele si grupa sanguina pentru fiecare membru al echipajului.
Pentru cazurile de urgenta comunicarea prin statie cu oficialii se va face pe canalul 19 CB si/sau telefon mobil. Concurentilor le revine obligatia de a semnala organizatorilor, inaintea startului, imposibilitatea de a accesa canalul de comunicare specificat de organizator.
Sectiunea AUTO STANDARD
Dotari obligatorii:
– dotarile standard ale vehiculului
– cric,
– casti de protectie pentru pilot si copilot (omologate auto-moto)
– triunghi reflectorizant
– trusa de prim-ajutor,
– sufa de remorcare,
– contor chilometraj, functional
– GPS, model GARMIN sau compatibil GARMIN, impreuna cu cablul de descarcare a datelor,
– echipament de comunicare (telefoane mobile)
– stingator cu manometru de minimum 2 kg pulbere
– prelata sau orice alt material impermeabil cu dimensiunile 6x3m,
– cauciucuri minim profil AT sau maxim MT, nemodificate. Nu sunt admise caucuri cu profil agresiv de competitie, cu profil agresiv (gen Simex, Bogger) sau cauciucuri agricole (gen tractor).
– hrana si apa pentru 48 ore
– lopata,
Nu se admit nici un fel de modificari la caroserie si/sau la structura suspensiei autovechiculului.
Nu se considera modificare inlocuirea barelor fata si spate.
Toate obiectele detasabile din interiorul masinii trebuie sa fie foarte bine fixate pentru a se evita accidentarile.
Pe parcursul traseului este obligatorie purtarea centurilor de siguranta.
Recomandari:
– troliu
– manusi de protectie
– Terratrip
Transportul combustibilului în masina este interzis (este permis numai in exteriorul habitaclului) în limita a 40 litri numai în recipienti metalici omologati, etansi si foarte bine fixati.
Dupa inscriere, se vor efectua verificari tehnice si administrative pentru fiecare echipaj. In cazul in care autovehicolul nu corespunde din punct de vedere tehnic specificatiilor cuprinse in Anexa A si in prezentul paragraf (1.2 Norme de securitate) si/sau echipajul un indeplineste conditiile de licentiere se pierde dreptul de participare in competitie, fara returnarea taxelor de participare.
2. Start
La inscriere, echipajele vor avea un numar de concurs afisat pe masina conform specificatiilor din anexa C.
Numarul de concurs afisat pe masina va fi identic cu numarul licentei pilotului. Pentru diferentierea pe sectiuni, organizatorul va pune la dispozitia concurentilor sticker-e cu numele sectiunii – Extrem, Open (Promo), Standard – scris cu negru pe fond rosu pentru extrem, cu negru pe fond galben pentru Open (Promo) si negru pe fond albastru pentru (Standard), conform anexei C.
Numerele de participare se pozitioneaza obligatoriu pe usile laterale din fata, la loc vizibil.
Concurentii vor pune la dispozitia organizatorilor, pentru material publicitar, minim urmatoarele suprafete:
– lateral: doua dreptunghiuri cu dimensiunile de 520/500 mm
– capota motor
– parasolar latime 150 mm.
– plafon: un dreptunghi cu dimensiunile de 520/500 mm.
– aripile din fata
Numerele de concurs, distribuite in functie de locul ocupat in clasamentul anului anterior, se vor pastra pe tot parcursul sezonului competitional.
Ordinea de start, pentru prima etapa, in cazurile in care nu se organizeaza prolog, se va stabili in urma clasamentului din sezonul sportiv anterior. Pentru celelalte etape ordinea de start va fi in functie de pozitia ocupata in clasamentul partial al CN.
Materialele publicitare distribuite de organizator vor fi aplicate vizibil, obligatoriu pe suprafata exterioara a autoturismului, in conformitate cu indicatiile organizatorului. Autocolantele care depasesc suprafata minima obligatorie impusa vor fi astfel pozitionate incat sa fie vizibile, dar sa nu acopere eventualele materiale publicitare ale concurentului.
Refuzul aplicarii materialelor publicitare duce la penalizare conform articolului 6.2.6 alin. b.
Echipajele si sportivii se vor prezenta la start obligatoriu cu vechiculele spalate. In caz contrar vor fi penalizate conform articolului 6.1 alin. a. Pentru etapele care au startul in alte locatii decat in orase si/sau in care nu exista conditii pentru a spalarea autovehiculelor concurentii pot lua startul cu autovehiculele nespalate. In aceste cazuri, concurentii sunt obligati sa faca vizibile numerele de concurs si inscrisurile sponsorilor respectivei etape.
3. Roadbook
Fiecarui echipaj, format din pilot si copilot, i se va înmana la start roadbook-ul pentru etapa de parcurs. In cazul in care concurentul s-a abatut de la traseu la o distanta mai mare de 100 m, in stanga sau dreapta, pentru a nu fi penalizat este obligat sa revina la traseu in limitele admise prin acelasi loc prin care l-a parasit. Verificarea se va face prin suprapunerea track-urilor cu cel efectuat de catre organizator. In cazul azimut-urilor abaterea de la aceasta distanta nu se penalizeaza.
In cazul in care un concurent depaseste limitele admise iar revenirea la traseu se face evident prin alt loc decat prin cel prin care s-a depasit limita impusa, in acest fel evitandu-se o portiune de traseu, se penalizeaza conform capitolului 6.2.2 pct.d ori de cate ori se va constata acest lucru. Penalizarea se face prin luarea in calcul a intregii secvente de traseu afectata de acea parasire. In cazul neparcurgerii unei secvente de traseu acest lucru se penalizeaza conform capitolului 6.2.2 pct.d. La sosirea din traseu participantii sunt obligati sa returneze imediat roadbook-ul arbitrului ce înregistreaza sosirea din traseu si gps-urile. In caz contrar vor fi penalizati pentru etapa neparcursa (vezi art. 6.1 alin.g) În foile de arbitraj si in roadbook intr-o rubrica special mentionata, arbitrii de traseu vor consemna: ora de start, timpii de intrare si iesire din probele speciale, ora de sosire precum si eventualele penalizari.
Pe langa descrierea traseului, roadbook-urile vor avea:
– legenda. Simbolurile din legenda vor fi standardizate.
– spatii speciale pentru notatiile arbitrilor (ore de start, timpi neutralizati, etc)
– foaie pentru CP-uri Trecerea timpilor pe roadbook se va face în prezenta participantilor.
Cronometrarea se face la nivel de secunda.
Cerintele speciale din partea organizatorilor catre concurenti, referitoare la o anumita pozitie din roadbook vor fi specificate in mod obligatoriu la rubrica OBSERVATII a pozitiei respective, inclusiv penalizarea aferenta. In caz contrar un vor fi luate in considerare.
4. Traseu
Traseul competitiei este stabilit de catre organizatori si parcurs în întregime de acestia, cu autovehicul care sa corespunda punctului 1.1 si anexei A din Regulamentul Cadru. Organizatorii au dreptul de a modifica, traseul etapelor si/sau probelor speciale în functie de starea vremii sau de alte situatii exceptionale. Modificarile vor fi aduse la cunostinta participantilor înainte de începerea etapei, sau in cazuri speciale, in timpul desfasurarii etapei.
In cazuri foarte bine justificate, organizatorul poate opri concursul in orice pozitie de pe road book. Portiunea de traseu ramasa pana la finish va fi neutralizata inainte de a fi parcursa de catre primul echipaj. Daca acest lucru nu este posibil si pe protiunea neutralizata se afla deja unul sau mai multe echipaje, decizia de anulare si modul de punctare sunt de competenta Comisiei sportive. Datorita stilului diferit de conducere al echipajelor, sau a conditiilor particulare de aderenta precum si a liniei de parcurgere a pozitiei, pot aparea neconcordante între distantele mentionate în roadbook si distanta parcursa efectiv. Aceste diferente (de ordinul metrilor) fata de distanta din roadbook sunt considerate tolerante de masurare si nu pot constitui obiectul unor reclamatii din partea participantilor.
Distanta standard pentru calibrarea instrumentelor va fi obligatoriu de 1000 m, in sistemul GPS (fara abateri). Instrumentele de masurare (tripmaster) vor fi calibrate dupa acest sistem de referinta si intra in atributiile concurentilor.
In cazul in care traseul a fost masurat si dupa un alt sistem de masurare, organizatorul este obligat sa puna la dispozitia concurentilor distantele etalon, iar concurentii trebuie sa calibreze instrumentele de masurare in consecinta.
Pentru sectiunea STANDARD, distanta standard va fi stabilita de catre organizator prin marcarea unei portiuni de drum considerata etalon, astfel incat sa poata fi urmarita cu instrumentele de masurare ale masinii (ceas de kilometraj).
Organizatorul prin reprezentantii sai este obligat sa anunte tipul de banda cu care s-au efectuat marcajele pe traseu si in probele speciale, inainte de startul etapei. In cazul in care portiuni de traseu vor trece pe drumuri deschise circulatiei publice, parcurgerea acestora se va face cu respectarea prevederilor Codului Rutier in vigoare. Organizatorul este obligat sa comunice concurentilor amplasamentul respectivelor portiuni, prin mentiuni pe roadbook, sau la briefing-urile ce
preced startul in fiecare etapa. Pe tronsoanele de legatura nu este obligatorie purtarea castilor de siguranta. Tronsoanele de legatura vor fi anuntate obligatoriu de organizator inainte de startul in etapa.
Pentru fiecare sectiune de traseu se vor stabili timpii maximi de parcurgere (TM). Acestia vor fi anuntati de catre organizator, vor fi mentionati in roadbook, se vor nota in foile de arbitraj si/sau prin panotaj la locul de start in cazul probelor speciale. Pe traseu si în probele speciale pot exista puncte de control (CP) cu arbitru sau fara. CP-urile vor fi semnalizate vizibil, standardizate si amplasate numai in pozitii de roadbook. Marcajul CP- urilor se face printr-o placa dreptunghiulara, format A3, de culoare potocalie pentru extrem, rosu pentru Open (Promo) si portocaliu si rosu pentru (Standard), orientata portret, cu un banut cu amprenta amplasat in centrul placii (intersectia diagonalelor). Dreptunghiurile vor fi marcate suplimentar (optional) cu banda la partea superioara si inferioara. Amplasamentul marcajelor CP se face la o inaltime maxima de 2,00m si minima de 1m fata de sol, astfel incit sa fie perfect vizibile din masina, din directia de intrare în pozitie, la nivelul ochilor echipajului. CP-urile, se vor inregistra de catre concurenti pe carnetul de bord, in foaia speciala pentru CP-uri, obligatoriu, in ordinea fireasca a parcursului traseului. CP-urile care lipsesc sau nu respecta ordinea de inregistrare vor fi anulate si se vor penaliza conform Capitolului 6.2.2 pct. a.
CP-urile pot fi marcate doar pe track-ul organizatorului (CP-uri virtuale) fara ca echipajele sa stie unde se afla iar verificarea lor poate fi facuta prin suprapunerea track-ului parcurs de echipaj. Aceste CP-uri vor fi marcate pe track-ul organizatorului doar in pozitii care corespund unor pozitii din roadbook.
In cazul acestor CP-uri virtuale organizatorul este obligat sa anunte inainte de inceperea etapei numarul de CP-uri care sunt dispuse pe track in cadrul etapei respective. Numarul recomandat de CP-uri ( pentru organizatori ) este de cca. 1 CP / 5 Km de traseu. Concurentilor le revine deplina responsabilitate pentru functionarea in bune conditii a GPS-urilor pe toata durata etapelor pentru a oferi organizatorului posibilitatea descarcarii track-urilor in vederea verificarii.
In cazul in care din orice fel de motive nu exista posibilitatea de a descarca sau verifica track-urile, se vor aplica penalitatile aferente pentru sectiunile de traseu care lipsesc la verificari, indiferent daca este vorba de
o secventa de traseu sau de tot traseul. Tipul CP-urilor (fizice sau virtuale) utilizate ramane la latitudinea organizatorului, care are obligatia de anunta concurentii despre modalitatea aleasa, in momentul deschiderii sesiunii de inscriere. In cazul CP-urilor fizice, trackul GPS al concurentului nu anuleaza penalizarea pentru CP-urile lipsa sau pozitionate incorect in roadbook.
Startul si sosirea sunt considerate CP-uri si se penalizeaza conform capitolului 6.2.1 pct. c si 6.2.2 pct. a. Proba de traseu este considerata finalizata doar daca echipajul ajunge la sosire din directia corecta si prin mijloace tehnice proprii. Pentru echipajele care trec linia de sosire cu autovehiculul tractat se va considera proba neparcursa si se vor aplica penalitatile aferente. Fac exceptie echipajele care sunt tractate de un echipaj concurent aflat si el in concurs si care trece linia de finish odata cu echipajul tractat. CP-urile amplasate de catre organizator necorespunzator nu se iau în considerare si se vor anula. Comisia Sportiva decide validitatea CP-urilor, dupa verificarea acestora.
Este interzisa întoarcerea pe traseu în scopul recuperarii unui CP ratat. Fapta se considera manifestare nesportiva si se penalizeaza conform pct. 6.2.6 si cu anularea CP-ului respectiv. La sosirea în probele speciale arbitrii vor nota în road-book si pe foile de arbitraj numarul CP-urilor gasite de echipaj (echipa) pe traseu pâna la acel moment, in cazul in care vor fi amplasate CP-uri pe traseu.
Neparcurgerea unei sectiuni de traseu se penalizeaza conform Capitolului 6.2.2 pct.c. Pe parcursul competitiei este interzis transportul altor persoane in afara pilotului si copilotului, pentru toate clasele. Incalcarea acestei prevederi se sanctioneaza conform capitolului 6.1 pct.f. Fac exceptie situatiile in care echipajul transporta pana la primul arbitru de traseu o persoana accidentata (urgenta medicala), sau membrii unui alt echipaj concurent nevoit sa abandoneze.

5. Probe speciale
Prin proba speciala (PS) se intelege o portiune de traseu cu grad de dificultate diferit (mai ridicat). Aceasta este marcata prin porti si banda sau pe roadbook. Parcurgerea PS care se puncteaza diferit fata de sectiunea de traseu propriu zis (vezi capitolul 6.2.1). Fiecare PS va avea un timp maxim de parcurgere (TM). Acestia vor fi anuntati de catre arbitrii, inainte de intrarea in PS, vor fi mentionati in roadbook si/sau prin panotaj la locul de start in proba speciala respectiva si se vor nota in foile de arbitraj. În competitie se pot parcurge si sectiuni cu PS ce vor fi marcate în roadbook. Acestea nu pot fi mai multe de 3 pe tot parcursul traseului. Fiecare dintre probelele speciale a fost parcursa în prealabil de catre organizatori cu un autovehicul care corespunde clasei respective, conform punctului 1.1 si anexei A din Regulamentul Cadru, iar timpul a fost cronometrat. Pentru a evita blocarea traseului în PS, la expirarea TM stabilit de catre organizator, echipajul in cauza va fi evacuat din proba si va fi penalizat pentru proba speciala neparcursa (pct 6.2.2.b). La solictiarea expresa a organizatorului, concurentii, aflati in stop timp pentru intrarea in PS, au obligatia de a ajuta la evacuarea echipajului blocat in PS. In functie de dificultate exista 3 categorii de PS: cuantum x 2, cuantum x 3, cuantum x 4. Cuantumul fiecarei probe va fi specificat in roadbook sau va fi afisat pe panoul amplasat la startul in proba.
Timpului de parcurgere a unei PS reprezinta intervalul dintre intrarea si iesirea din proba respectiva. Neparcurgerea partiala sau totala a unei probe speciale se penalizeaza conform cap.6.2.2.b. Dupa o PS neparcursa, echipajul are dreptul la stop timp, pâna la intrarea în proba, la fel ca si ceilalti concurenti.
Neparcurgerea integrala a PS, cu iesire, fara acordul arbitrului, inainte de expirarea timpului maxim, se considera refuz de parcurgere a probei si se penalizeaza cu 200 de puncte, la care se adauga penalizarile de la punctul6.2.2.b. Neparcurgerea intregii portiuni de proba speciala prin evitarea unei porti marcate, se considera PS neparcursa si se penalizeaza conform 6.2.2.b. Timpul maxim stabilit de organizator (TM) se modifica daca timpul primului echipaj care iese din PS (fara a suferi defectiuni tehnice) este mai mare cu cel putin 15% fata de timpul estimat de catre organizator (TE). TM va fi majorat cu acelasi procentaj cu care a fost depasit timpul estimat, rotunjit în plus la minut.
6. Penalizari
Toate deciziile privind penalizarile se iau de catre Comisia Sportiva. Penalizarile se vor exprima în puncte. Un punct = 1 minut. Castigatorul competitiei va fi declarat echipajul/echipa cu numarul cel mai scazut de puncte.
Se vor aplica urmatoarele tipuri de penalizari:
6.1. Penalizari cu caracter general
a) – concurentii care se vor prezenta la start cu masina de concurs nespalata vor fi penalizati cu 30 puncte, de fiecare data cand se va intampla acest lucru. Penalizarea nu se aplica in cazurile in care nu exista conditii pentru indeplinirea acestei cerinte, cu conditia ca numerele de concurs sa fie vizibile.

b) – aruncarea sau abandonarea de resturi menajere si /sau reziduri pe traseu – 200 puncte. In cazurile in care apar scurgeri de uleiuri si carburanti, sau alte pierderi de lichide de la sistemele masinii, indiferent de cauze, concurentii sunt obligati sa curete si sa lase locul curat. In caz contrar echipajul este exclus din competitie si este obligat la plata cheltuielilor de curatire. A treia repetare se penalizeaza cu excluderea din campionat.
c) – limbaj inadecvat fata de oficiali, alti participanti sau spectatori – 200 puncte pana la excluderea din concurs (decizia se ia de catre Comisia Sportiva)
d) – fixarea cablului de troliu sau altor mijloace ajutatoare fara componente de protectie (sufa de copac) – 200 puncte.
e) – schimbarea directiei de troliere prin rezemarea cablului de troliu de copaci -100 puncte.
f) – transportul altor persoane decat concurenti, in autovehiculul de concurs, pe parcursul competitiei – 200 puncte – pentru prima abatere; – excluderea din competitie – pentru recidiva – (decizia Comisiei Sportive).
Fac exceptie situatiile prevazute la pct. 4.
g) – nepredarea roadbook-ului si/sau a gps-ului arbitrului care consemneaza sosirea in maxim 15 min de la terminarea traseului – se penalizeaza cu considerarea ca etapa neparcursa.
h) – in caz de abandon, obligatoriu, concurentii vor anunta imediat organizatorul, prin orice mijloace. Daca la sosirea in tabara, hotel, bivuac nu se anunta organizatorul in maxin 15 minute, echipajul in culpa va fi exclus din competitie.
i) – in cazul neinregistrarii de catre aparatul GPS a track-ului parcurs, din orice fel de motive, sau in cazul pierderii GPS-ului, echipajul respectiv va fi penalizat cu 100 puncte iar punctarea se va face numai dupa inscrisurile din roadbook.
j) – nepredarea in mod voit a aparatului GPS la linia de finish, pentru descarcarea datelor – excludere din competitie
k) – nerespectarea obligativitatilor din roadbook se sanctioneaza conform penalitatilor stabilite de organizator, stipulate in road book,
6.2. Penalizari specifice legate de competitie
O etapa de concurs se compune, de regula, din sectiuni de navigatie pe traseu si probe speciale.
6.2.1. Penalizari de timp:
a) – fiecare minut de traseu reprezinta – 1 punct penalizare.
b) – fiecare minut în proba speciala se penalizeaza astfel:
proba speciala cuantum x2 = 2 puncte
proba speciala cuantum x3 = 3 puncte
proba speciala cuantum x4 = 4 puncte
c) – neprezentarea la start la timp se penalizeaza cu 50 puncte si cu repozitionarea pe grila de start pe ultimul loc.
6.2.2. Penalizari de traseu:
a) – punct control ratat (CP) – 50 puncte. Daca track-ul GPS confirma trecerea prin punctul respectiv penalizarea se reduce la jumatate (25 puncte).

b) – proba speciala neparcursa:
– se penalizeaza timpul maxim (TM) pentru acea proba speciala înmultit cu cuantumul probei (2,3,4) la care se adauga pentru:
proba speciala quantum x2 – 50 puncte
proba speciala quantum x3 – 75 puncte
proba speciala quantum x4 – 100 puncte
– in cazul în care pe parcursul unei probe speciale se afla si un punct de control, în situatia neparcurgerii acesteia se vor penaliza atat ratarea punctului de control (50 puncte) cat si neparcurgerea probei.
– ajutorul din afara in proba speciala – 100 puncte/echipaj in cauza.
– doborîrea jalonului – 10 puncte (se considera jalon doborat in momentul in care jalonul este cazut la pamant),decizia Comisiei Sportive.
– ruperea benzii – 10 puncte
c) – abandonarea unei probe de traseu se penalizeaza cumulativ prin acordarea echipajului in cauza a urmatoarelor penalizari:
– timpul echipajului care a parcurs secventa de traseu in timpul cel mai lung – 100 puncte
– penalitatile aferente CP-urilor aflate pe sectiunea de traseu respectiva x 2.
d) – parasirea intentionata a traseului fara acordul organizatorului se penalizeaza prin acordarea echipajului timpul echipajului care a parcurs secventa de traseu in timpul cel mai lung, la care se adauga 300 puncte (decizia Comisiei Sportive) si penalitatile aferente CP-urilor aflate pe sectiunea de traseu respectiva.
e) – Depasirea limitei de viteza în localitati si a limitelor înscrise în road-book se penalizeaza cu 10 puncte /
km de viteza depasita si cu excluderea din competitie in cazul depasirii cu 30 km/h a limitei de viteza impusa
de organizator Viteza se masoara de organizator cu mijloace proprii, speciale pentru masurat viteza( pistoale
radar )
f) – orice abatere de la traseu fara acordul organizatorilor atrage dupa sine responsabilitati depline pentru
echipajul în cauza.
6.2.3. Penalizari în Trial – Superspeciala
-1 minut – 10 puncte
– doborîrea jalonului – 10 puncte (se considera jalon doborat in momentul in care jalonul este cazut la
pamant), decizia Comisiei Sportive.
– ruperea benzii – 10 puncte
– timpul maxim admis nu poate depasi 10 minute (responsabilitatea organizatorului).
– ajutorul din afara in proba de trial se penalizeaza cu 100 puncte/echipaj .
Pentru depasirea timpului maxim admis se prevede o penalizare suplimentara de 100 puncte, ca si în cazul
probelor speciale de cuantum 4.
Distanta intre jaloanele unei porti este de minim 3.5m in linie dreapta si cu raza de minim 5 m in curbe.
Pentru neintrarea în proba, pe lânga penalizarile pentru depasirea timpului maxim, se adauga o penalizare de
200 de puncte.
6.2.4. Penalizari pentru nerespectarea masurilor de securitate
– nepurtarea centurii de siguranta – 50 puncte/pe echipaj in cauza de fiecare data cand se constata
nepurtarea centurii.
– nepurtarea castii de protectie (auto-moto, omologata) – 50 puncte/pe echipaj in cauza de fiecare data cand
se constata nepurtarea castii.
Nu se penalizeaza membrii echipajului care nu se afla in masina. 6.2.6. Alte penalizari.
a) – pentru alte manifestari nesportive echipajul în culpa este penalizat de la 100 puncte pâna la descalificare.
Stabilirea penalitatii este de competenta Comisiei Sportive. Doua descalificari pentru astfel de manifestari
atrag pentru sportivul/sportivii in cauza excluderea din campionat.
b) – neaplicarea la startul competitiei a materialului publicitar impus de organizator se penalizeaza cu 500
puncte pe echipaj sau amenda in cuantum egal cu taxa sportiva de participare, care trebuie platita pana la
startul urmatoarei etape, in caz contrar i se va interzice startul in etapa si automat excluderea din competitie.
c) – doborârea sau taierea intentionata de copaci, fara acordul organizatorilor se penalizeaza cu 400 puncte.
Echipajul în cauza are obligatia sa anunte primul oficial întâlnit pe traseu despre taierea facuta.
Ascunderea faptei atrage dupa sine excluderea din competitie si suportarea pagubelor civile pentru
echipajul în culpa. Doua descalificari pentru astfel de manifestari atrag pentru sportivul/sportivii in cauza
excluderea din campionat.
d) – in cazul interventiei asistentei tehnice oriunde in afara bivuacului, a parcului tehnic, sau a spatiului
indicat de catre organizator (service point) duce la descalificarea echipajului in culpa si aplicarea tuturor
penalitatilor de neparcurgere a intregii etape respective.
e) – depozitarea combustibilului:
– in habitaclul autovehicolului sau,
– peste 40 litri, in exteriorul habitaclului sau,
– in recipienti neetansi sau neomolgati
se penalizeza cu 200 puncte.
7. Descalificarea
Descalificarea din competitie se aplica neconditionat oricarui echipaj pentru:
a) – distrugerea bunurilor sau proprietatilor datorate nerespectarii prezentului regulament – atrage dupa sine
descalificarea din competitie, pana la excluderea din Campionatul National, decizia apartine Comisiei
Sportive.
b) – consumul sau aflarea sub influenta bauturilor alcoolice si/ori a drogurilor pe durata oricarei etape de
concurs – atrage dupa sine descalificarea din competitie. Decizia apartine Comisiei Sportive.
Orice concurent este obligat sa se supuna pe durata competitiei controlului antidoping si alcoolemiei inainte
de start sau pe parcursul desfasurari traseului.
Refuzul de a se supune verificarilor duce automat la descalificarea din competitie (decizia apartine Comisiei
Sportive), pana la excluderea din Campionatul National -decizia apartine Comisiei Nationale de Off-Road.
c) – Limbaj inadecvat fata de oficiali, alti participanti sau spectatori, – atrage dupa sine descalificarea din
competitie, pana la excluderea din Campionatul National – decizia apartine Comisiei Sportive.
d) – Inlocuirea pilotului si/sau copilotului in timpul competitiei cu alte persoane decat cele declarate in fisa de
inscriere a echipajului,
e) – inlocuirea masinii declarata la inscriere cu o alta, in timpul competitiei,
f) – utilizarea lanturilor la roti, pe traseele de etapa sau in probele speciale (inclusiv superspeciala).
8. Abandonul
Situatia de abandon se aplica echipajului care se retrage din competitie înainte de terminarea acesteia sau
care nu trece linia de sosire si care nu se prezinta la startul etapei urmatoare la ora anuntata de organizatori,
pâna la maximum 30 minute dupa startul ultimului echipaj.
Organizatorul este obligat sa recupereze la cerere sportivii abandonati insa nu si vehiculele acestora. Organizatorul are dreptul sa stabileasca timpul si modul de recuperare a acestora si poate solicita plata
serviciilor de recuperare, in baza unor estimari rezonabile.
9. Asistenta tehnica
Asistenta tehnica este permisa doar în bivuac sau in spatiul indicat de catre organizator (service point) pe
toata perioada competitiei. Interventia asistentei tehnice in afara locurilor stabilite de organizator atrage
dupa sine descalificarea din competitie a echipajului in culpa. Interventiile tehnice pe traseu vor fi efectuate
de echipaj prin forte proprii sau cu ajutorul celorlalti concurenti aflati în competitie. Nu se considera in
competitie concurentii aflat in stop timp sau in asteptare in prolog, PS, sau Superspeciala.
10. Ajutorul pe traseu
În cazul accidentarii unui echipaj sau avarierii grave unui autovehicol participant, toti concurentii sunt
obligati, în conformitate cu codul rutier, sa acorde ajutorul necesar pentru recuperarea in siguranta a
echipajului, cel putin pana la sosirea oficialilor sau a echipei de salvare.
11. Monitorizare competitie
Toate competitiile care se defasoara sub prezentul regulament vor fi monitorizate de catre Comisia Nationala
de Off Road printr-un reprezentant executiv desemnat ca observator.
Acesta va avea urmatoarele atributii:
– va urmari respectarea indatoririlor ce revin organizatorului din Caietul de Sarcini al organizatorului,
– va monitoriza desfasurarea competitiei,
– va participa la deciziile care se iau in cadrul comisiei sportive, neavand drept de vot
– va intocmi raportul observatorului pe care il va inmana CNOR.
CNOR va solutiona toate contestatiile care privesc clasamentele si punctajele, fiind forul suprem decizional
in interpretarea prezentului regulament
12. Clasament
Dupa terminarea fiecarei etape, înainte de începerea etapei urmatoare, Comisia sportiva va face public
clasamentul etapei (clasament intermediar) si clasamentul partial cu cel putin 2 ore înainte de startul în etapa
urmatoare.
Clasamentul final al competitiei se va stabili dupa terminarea tuturor probelor pentru fiecare dintre sectiuni.
In cazul in care dupa terminarea competitiei se constata ca rezultatele sunt eronate, clasamentul poate fi
modificat de catre Comisia Nationala de Off Road in termen de maxim 7 zile, aceasta modificare va fi facuta
de catre membrii executivi ai Comisiei Nationale de Offroad intruniti in sedinta extraordinara.
Fiecare competitie inclusa în calendarul competitional anual va conta ca etapa individuala în Campionatul
National de Off Road.
Clasamentul pentru Campionatul National de Off Road se face separat pentru piloti si copiloti, prin
cumularea punctelor obtinute de acestia în clasamentele etapelor individuale, astfel:
– primele 10 locuri din clasamentele etapelor individuale se puncteaza în ordine descrescatoare astfel:
Locul 1 – 10 puncte
Locul 2 – 8 puncte
Locul 3 – 6 puncte
Locul 4 – 5 puncte
Locul 5 – 4 puncte
Locul 6 – 3 puncte
Locul 7 – 2 puncte
Locul 8 – 1 puncte – locurile, respectiv punctele aferente, se realoca numai in cazul depunctarii sau excluderii unui echipaj aflat
pe locurile cu puncte.
– fiecare participant la Campionatul National de Off Road are dreptul sa puncteze cu cele mai bune rezultate
obtinute la maximum 6 etape ( respectiv N-1 ). Concurentii sunt obligati sa anunte la inscrierea in fiecare
etapa de campionat daca puncteaza sau nu acea etapa in clasamentul CN. Pentru concurentii care nu fac
acest lucru, CNOR are dreptul, la stabilirea clasamentului, sa anuleze sportivilor in cauza rezultatul cel mai
bun.
– sportivii straini care participa la competitiile organizate sub prezentul regulament acumuleaza puncte in
cadrul campionatului national la fel ca si sportivii romani.
În caz de egalitate de puncte între doi sau mai multi concurenti, departajarea se face în functie de numarul
locurilor superioare ocupate în clasamentele etapelor CN.
Clasamentul final al campionatului national se calculeaza de catre membrii executivi ai Comisiei Nationale de
Off Road.
Acest clasament este rezultatul punctajelor transmise de catre fiecare organizator imediat dupa terminarea
etapei si pe baza deciziilor luate urmare a rapoartelor observatorilor prezenti la competitie.
Organizatorii nu au voie sa participe la competitiile organizate de ei. Prevederea se refera la toti membrii
clubului organizator.
13. Contestatii
Contestatii de natura sportiva sau cu referire la probleme tehnice si de organizare pot fi depuse dupa
încheierea fiecarei probe de traseu (etapa de concurs). Termenul limita de depunere este cu 90 minute
înaintea startului în proba urmatoare. Se iau în considerare numai contestatiile în forma scrisa ce au fost
înmânate Comisiei Sportive pentru probleme ce tin de partea sportiva a competitiei sau la Secretariatul
competitiei pentru probleme de alta natura.
Taxa pentru fiecare contestatie este de 100 EUR.
Nu se admit contestatii colective.
Solutionarea contestatiilor se face de catre Comisia Sportiva (punctaje, clasamente) numai in prezenta
reprezentantului executiv al Comisiei Nationale de Off Road.
Solutionarea pozitiva a contestatiei implica restituirea taxei de contestatie.
Organizatorii vor raspunde la toate contestatiile înaintea stabilirii clasamentului final.
Sportivii care nu sunt satisfacuti de deciziile date de Comisia Sportiva se pot adresa Comisiei Nationale de
Off Road si ulterior comisiilor de resort din cadrul FRAS (comisia de disciplina, comisia de competitii si
comisia de apel).
14. Festivitatea de premiere
La sfarsitul competitiei se va organiza o festivitate de premiere, in cadrul careia se vor înmana diplome
participantilor. Sportivii clasati pe primele opt locuri in vor primi diplome cu mentionarea locurilor iar restul
sportivilor vor primi diplome de participare. Echipajelor clasate pe locurile I, II si III li se vor înmîna cupe si
premii. Cupele si diplomele si premiile se vor inmana numai sportivilor prezenti la festivitate.
Pentru castigatorii probei superspeciale TRIAL a fiecarei etape a CN ( locul 1, 2 si 3 ), organizatorii vor
inmana diplome si/sau cupe.
Organizatorii isi pastreaza dreptul de a onora cu diplome cu caracter special sau cupe echipajele cu
comportament deosebit pe parcursul competitiei, precum si institutiilor sau persoanelor fizice cu un aport
determinant în organizarea sau desfasurarea competitiei.
Ceremonia de decernare a cupelor si titlurilor de campioni nationali se va face in cadrul Galei Campionilor
organizata in cadrul FRAS, inclusiv pentru castigatorii titlurilor de campioni nationali de TRIAL. ANEXA A – 2012
STANDARD
Dotari obligatorii ale autovehiculelor clasa STANDARD
– anvelope minim profil AT sau maxim MT, nemodificate. Nu sunt admise anvelope cu profil agresiv de competitie,
(gen Simex, Bogger) sau anvelope agricole (gen tractor).
– GPS, model GARMIN sau compatibil GARMIN, impreuna cu cablul de descarcare a datelor,
– casti de protectie pentru pilot si copilot, tip auto omologate
– prelata sau orice alt material impermeabil cu dimensiunile 6x3m (pentru protectia solului in zona de service sau
bivuac)
– hrana si apa pentru 48 ore
– lopata
– extinctor cu manometru-minim 2 litri pulbere
– cric
– sistem de evacuare a gazelor arse, minim 2/3 din lungimea masinii
– triunghi reflectorizant
– trusa de prim ajutor
– sufa de remorcare,
– contor kilometraj, functional
– echipament de comunicare (telefoane mobile)
– automobilul trebuie sa aiba toate dotarile standard pentru circulatia pe drumurile publice conforme codului rutier
Caracteristici ale autovehiculelor clasa STANDARD
– Extinctoarele vor fi manuale, de minim 2 litri capacitate si prevazute cu manometru de verificare.
– Extinctoarele trebuie sa fie pline si sa se incadreze in perioada de valabilitate. Amplasarea acestora in habitaclu se
face de o maniera ferma in locuri usor accesibile.
– Orice obiect amplasat in habitaclu (statie emisie-receptie, trusa scule, etc) va fi ancorat ferm la o distanta de cel
putin 150 mm fata de castile echipajului.
– Toate obiectele detasabile din interiorul masinii trebuie sa fie foarte bine fixate pentru a se evita accidentarile
– Scaunele vor fi prevazute cu tetiere.
– Nu se admit nici un fel de modificari la caroserie si/sau la structura suspensiei autovechiculului (nu se accepta
inaltatoare; nu se admite schimbarea amortizoarelor si a arcurilor de serie)
– Nu se considera moficare schimbarea anvelopelor de serie sau schimbarea barilor fata si spate sau a pragurilor
laterale. De asemenea, se accepta roll cage.
-Sunt aplicabile toate celelalte mentiuni din REGULAMENTUL CADRU al CAMPIONATULUI NATIONAL DE OFF
ROAD ( Editia 2012 ), pct. 1.2, Norme de securitate, sectiunea AUTO STANDARD
-Lanturile pentru roti sunt interzise.
Gabarit:
– Ampatamentul trebuie sa fie de minim 2000 mm
– Latimea maxima la exteriorul rotilor nu trebuie sa depaseasca 2300 mm
Greutate:
– masa minima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul de combustibil plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie
de minim 900 kg fara pilot si copilot
– masa maxima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie de 3500 kg cu
pilot si copilot OPEN
Dotari obligatorii ale autovehiculelor clasa OPEN
– diametrul maxim al rotilor se limiteaza la 35 Inchs (echivalent maxim 900 mm), masurat la o presiune minima de 1
atm, profil minim MT, exclusiv anvelope cu profil agricol (gen tractor).
– Roll Cage din teava de otel, cu diametrul exterior de minim 38 mm si minim 3 mm grosimea materialului (38×3 mm),
respectand minim forma si indicatiile din Regulamentul 2011 ( Anexa 1/2011 ).
– centuri de siguranta tip HAM pentru competitii automobilistice, cu minim trei puncte de fixare, pentru pilot si copilot
– casti de protectie pentru pilot si copilot, tip auto omologate
– prelata sau orice alt material impermeabil cu dimensiunile 6x3m (pentru protectia solului in zona de service si
bivuac)
– GPS, model GARMIN sau compatibil GARMIN, impreuna cu cablul de descarcare a datelor
– terratrip
– hrana si apa pentru 48 ore
– lopata
– echipament de comunicare (statie emisie receptie CB si telefoane mobile )
– extinctor cu manometru-minim 2 litri pulbere
– troliu mecanic, electric sau hidraulic, directia de tragere “frontal”
– in cazul troliilor cu cabluri metalice, greutate pentru lestare cablu, (minim 1 kg)
– sufe de protectie pentru copaci
– manusi de protectie
– cric
– sistem de evacuare a gazelor arse minim 2/3 din lungimea masinii
– triunghi reflectorizant
– trusa de prim ajutor
– lumini:
§ doua faruri frontale
§ doua stopuri de frana (becuri de 21 W)
– 4 Lampi semnalizatoare.
– dispozitiv de avertizare sonoră
Caracteristici ale autovehiculelor clasa OPEN
– Rezervorul de combustibil, radiatoarele, filtrele de ulei trebuie sa fie amplasate IN AFARA habitaclului.
– Lanturile pentru roti sunt interzise.
– Suprafetele vitrate vor fi din sticla SECURIT, DUPLEX sau policarbonat, cu o grosime minima de 3 mm.
Plexiglasul este interzis. Parbrizul, in cazul in care exista, va fi in mod obligatoriu din sticla de tip DUPLEX
– In cazul in care autovehiculul este in varianta soft-top, plafonul, incepand din dreptul parbrizului si pana la 150 mm
in spatele scaunelor va fi metalic. Se poate folosi fier, aluminiu sau materiale composite. Caracteristicile mecanice
ale acestor materiale trebuie sa fie cel putin similare cu a unei table cu grosimea de 1 mm.
– In interiorul si exteriorul habitaclului se vor monta hebluri pentru intreruperea alimentarii tuturor circuitelor electrice.
– In cazul motoarelor diesel, se va monta un dispozitiv separate de oprire a motorului.
– Daca se folosesc alte elemente de caroserie decat cele originale, muchiile acestora vor fi rotunjite cu o raza de
minim 15 mm.
– Extinctoarele vor fi manuale, de minim 2 litri capacitate, cu pulbere si prevazute cu manometru de verificare.
– Extinctoarele trebuie sa fie pline si sa se incadreze in perioada de valabilitate. Amplasarea acestora in habitaclu se
face de o maniera ferma in locuri usor accesibile.
– Daca prin habitaclu trec circuite de ulei, racire sau alimentare, aceste circuite vor fi executate din conducte
rezistente la foc si nu vor fi intrerupte (mufate) intre intrarea si iesirea din habitaclu.
– Orice obiect amplasat in habitaclu (statie emisie-receptie, trusa scule, structura roll-bar, etc) va fi ancorat ferm la o
distanta de cel putin 150 mm fata de castile echipajului.
– Toate obiectele detasabile din interiorul masinii trebuie sa fie foarte bine fixate pentru a se evita accidentarile
– Scaunele vor fi prevazute cu tetiere. Habitaclul va avea doua usi sau deschideri, astfel incat:
– prin acestea sa incapa un patrat cu latura de 50 cm.
– ocupantii masinii sa poata parasi vehicolul in maxim 7 secunde, pe usa apropiata, si in 9 secunde pe usa mai
departata. Testul se face in pozitie de mers, echipati, cu castile puse si centurile de siguranta legate.
-Sunt aplicabile toate celelalte mentiuni din REGULAMENTUL CADRU al CAMPIONATULUI NATIONAL DE OFF
ROAD ( Editia 2012 ), pct. 1.2, Norme de securitate, sectiunea AUTO EXTREM si OPEN
Gabarit:
– Ampatamentul trebuie sa fie de minim 2000 mm
– Latimea maxima la exteriorul rotilor nu trebuie sa depaseasca 2300 mm
Greutate:
– masa minima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul de combustibil plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie
de minim 900 kg fara pilot si copilot
– masa maxima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie de 3500 kg cu
pilot si copilot
EXTREM
Dotari obligatorii ale autovehiculelor clasa EXTREM
– dimensiune nelimitata a anvelopelor, profil minim MT, exclusiv anvelope cu profil agricol (gen tractor).
– Roll Cage din teava de otel, cu diametrul exterior de minim 38 mm si minim 3 mm grosimea materialului (38×3 mm),
respectand minim forma si indicatiile din Regulamentul 2011 ( Anexa 1/2011 ).
– centuri de siguranta tip HAM pentru competitii automobilistice, cu minim patru puncte de fixare, atat pentru pilot cat
si pentru copilot
– casti de protectie pentru pilot si copilot, tip AUTO omologate
– prelata sau orice alt material impermeabil cu dimensiunile 6x3m (pentru protectia solului in zona de service si
bivuac)
– GPS, model GARMIN sau compatibil GARMIN, impreuna cu cablul de descarcare a datelor
– terratrip
– hrana si apa pentru 48 ore
– lopata
– echipament de comunicare (statie emisie receptie CB si telefoane mobile )
– extinctor cu manometru -minim 2 litri pulbere
– troliu mecanic, electric sau hydraulic, directia de tragere “frontal”
– in cazul troliilor cu cabluri metalice, greutate pentru lestare cablu, (minim 1 kg)
– sufe de protectie pentru copaci
– manusi de protectie
– cric
– sistem de evacuare a gazelor arse minim 2/3 din lungimea masinii
– triunghi reflectorizant
– trusa de prim ajutor
– lumini:
§ doua faruri frontale
§ doua stopuri de frana (becuri de 21 W)
– 4 Lampi semnalizatoare.
– dispozitiv de avertizare sonoră Caracteristici ale autovehiculelor clasa EXTREM
– Rezervorul de combustibil, radiatoarele, filtrele de ulei trebuie sa fie amplasate IN AFARA habitaclului.
– Lanturile pentru roti sunt interzise.
– Suprafetele vitrate vor fi din sticla SECURIT, DUPLEX sau policarbonat, cu o grosime minima de 3 mm. Plexiglasul
este interzis. Parbrizul, in cazul in care exista, va fi in mod obligatoriu din sticla de tip DUPLEX
– In cazul in care autovehiculul este in varianta soft-top, plafonul, incepand din dreptul parbrizului si pana la 150 mm
in spatele scaunelor va fi metalic. Se pot folosi fier, aluminiu sau materiale composite. Caracteristicile mecanice ale
acestor materiale trebuie sa fie cel putin similate cu a unei table cu grosimea de 1 mm.
– In interiorul si exteriorul habitaclului se vor monta hebluri pentru intreruperea alimentarii tuturor circuitelor electrice.
– In cazul motoarelor diesel, se va monta un dispozitiv separat de oprire a motorului.
– Daca se folosesc alte elemente de caroserie decat cele originale, muchiile acestora vor fi rotunjite cu o raza de
minim 15 mm.
– Extinctoarele vor fi manuale,de minim 2 litri capacitate, cu pulbere si prevazute cu manometru de verificare.
– Extinctoarele trebuie sa fie pline si sa se incadreze in perioada de valabilitate. Amplasarea acestora in habitaclu se
face de o maniera ferma in locuri usor accesibile.
– Daca prin habitaclu trec circuite de ulei, racire sau alimentare, aceste circuite vor fi executate din conducte
rezistente la foc si nu vor fi intrerupte (mufate) intre intrarea si iesirea din habitaclu.
– Orice obiect amplasat in habitaclu (statie emisie-receptie, trusa scule, structura roll-bar, etc) va fi ancorat ferm la o
distanta de cel putin 150 mm fata de castile echipajului.
– Toate obiectele detasabile din interiorul masinii trebuie sa fie foarte bine fixate pentru a se evita accidentarile
– Scaunele vor fi prevazute cu tetiere.
Habitaclul va avea doua usi sau deschideri, astfel incat:
-prin acestea sa incapa un patrat cu latura de 500 mm.
-ocupantii masinii sa poata parasi vehicolul in maxim 7 secunde, pe usa apropiata, si in 9 secunde pe usa mai
departata. Testul se face in pozitie de mers, echipati, cu castile puse si centurile de siguranta legate.
-Sunt aplicabile toate celelalte mentiuni din REGULAMENTUL CADRU al CAMPIONATULUI NATIONAL DE OFF
ROAD ( Editia 2012 ), pct. 1.2, Norme de securitate, sectiunea AUTO EXTREM si OPEN
Gabarit:
– Ampatamentul trebuie sa fie de minim 2000 mm
– Latimea maxima la exteriorul rotilor nu trebuie sa depaseasca 2300 mm
Greutate:
– masa minima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul de combustibil plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie
de minim 900 kg fara pilot si copilot
– masa maxima a vehicolului pregatit de cursa (cu rezervorul plin si cu roata de rezerva) trebuie sa fie de 3500 kg cu
pilot si copilot